Capitolul I
Dispozitii generale
Art.1 - Directiile pentru dialog,
familie si solidaritate sociala teritoriale, denumite
in continuare, prescurtat DDFSS, sunt organizate si
functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr.737/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art.2 (1) – DDFSS este institutie
publica cu personalitate juridica, finantata de la
bugetul de stat.
DDFSS este serviciu public descentralizat al ministerului
- asigura in teritoriu aplicarea unitara a legislatiei
muncii, protectiei sociale, asistentei sociale si
familiei.
(2) - DDFSS isi exercita atributiile,
in principal, in urmatoarele domenii:
a) dialog social legislatie, salarizare, conflicte
si contracte colective de munca;
b) audit public intern
c) asistenta sociala;
d) resurse umane;
e) financiar, contabilitate;
f) informatica
(3) - In exercitarea atributiilor
DDFSS are dreptul sa ceara, iar agentii economici,
celelalte persoane fizice si juridice care incadreaza
personal, au obligatia sa prezinte documentele necesare
verificarii si controlului asupra modului in care
se aplica legislatia in domeniul de activitate al
DDFSS.
| sus |
Capitolul II
ATRIBUTII GENERALE
Art.3 - DDFSS, indeplineste urmatoarele
atributii :
a) atributii privind auditul intern in conformitate
cu prevederile Ordonantei de Guvern nr. 119/1999,
privind auditul intern si controlul financiar preventiv,
cu modificarile si completarile ulterioare;
b) organizeaza si coordoneaza activitatile de asistenta
sociala de ocrotire a minorilor si familiei, a batranilor
pensionari si nepensionari, precum si a altor categorii
de persoane vulnerabile;
c) colaboreaza cu organizatiile non-profit care au
ca obiect de activitate protectia sociala;
d) sprijina agentii economici si unitatile bugetare
in vederea aplicarii corecte si concrete a legislatiei
in domeniul salarizarii, normarii muncii, incheierii
contractelor colective de munca;
e) solicita agentilor economici si institutiilor publice
ca in aplicarea legislatiei sa ia masuri pentru inlaturarea
deficientelor constatate;
f) aplica masuri de sanctionare contraventionala,
a celor care incalca dispozitiile legale din domeniul
muncii si solidaritatii sociale;
g) sprijina actiunea de negociere a contractelor colective
de munca; inregistreaza si organizeaza evidenta acestora;
h) asigura aplicarea prevederilor Ordonantei de Guvern
nr.129/2000 privind formarea profesionala a adultilor,
republicata si a Hotararii de Guvern nr.522/2003 pentru
aprobarea Normelor de aplicare a ordonantei ;
i) exercita in conditiile prevazute de lege, concilierea
si arbitrajul in cazul conflictelor de interese;
j) colaboreaza cu celelalte institutii si unitati
in vederea indeplinirii atributiilor proprii;
k) desfasoara activitati in domeniul respectarii drepturilor
femeii si politicilor familiale;
l) distribuie bilete de odihna si tratament persoanelor
indreptatite, pe baza solicitarilor acestora, in cotele
stabilite prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii
sociale.
Art.4 - DDFSS asigura secretariatul
comisiilor care isi desfasoara activitatea pe unele
domenii de activitate ale acesteia, pe baza propriilor
regulamente de organizare si functionare.
| sus |
Capitolul III
Organizare si functionare
Art.5 - Structura organizatorica
a DDFSS:
Directorul executiv, conduce intreaga activitate a
directiei si este presedintele colegiului de
conducere.
1. Directorul executiv are in coordonare directa urmatoarele
compartimente :
a) dialog social legislatie, salarizare, conflicte
si contracte colective de munca ;
b) audit public intern ;
c) compartimentul relatii cu publicul ;
d) informatica.
2. Director executiv adjunct – economic, coordoneaza
activitatea urmatoarelor compartimente :
a) resurse umane;
b) financiar, contabilitate;
3. Director executiv adjunct – asistenta sociala,
coordoneaza activitatea urmatoarelor compartimente
:
a) monotorizare prestatii si servicii sociale;
b) monotorizare programme pentru familie;
c) finantare asistenta sociala.
Art.6 - Compartimentele din structura
organizatorica a directiei se pot organiza, potrivit
legii, la nivel
de serviciu sau birou, in functie de importanta si
complexitatea activitatii si potrivit structurii organizatorice
aprobate prin Ordinul nr.231/2003 al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei.
| sus |
Capitolul IV
Conducerea pe niveluri ierarhice
Art.7 - Director executiv al DDFSS
raspunde de buna desfasurare a activitatii directiei
si
este numit prin ordin de catre ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei, conform legii, cu avizul consultativ
al prefectului. Pe langa Director executiv al directiei
functioneaza colegiul de conducere al directiei, ca
organ consultativ.
Art.8 - Director executiv conduce
intreaga activitate a directiei si o reprezinta in
raporturile cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei, cu organele administratiei publice locale,
celelalte institutii publice, unitati economice si
cu alte persoane juridice si fizice.
In aplicarea prevederilor legale, Director executiv
emite decizii si adopta masurile necesare pentru ducere
la indeplinire a lor.
Art.9 - Director executiv are in
principal, urmatoarele atributii:
1. asigura si raspunde de crearea conditiilor necesare
realizarii obiectului de activitate al directiei,
in limitele competentei acordate de Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si cu respectarea
prevederilor legale;
2. organizeaza activitatea in vederea aplicarii actelor
normative in vigoare, a ordinelor ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei, precum si a normelor
de aplicare care reglementeaza indeplinirea prevederilor
acestora;
3. organizeaza, prin decizie, controlul financiar
preventiv propriu in cadrul compartimentului financiar,
contabilitate, administrativ;
4. vizeaza principalele proiecte de operatiuni care
sunt supuse controlului financiar preventiv propriu;
5. stabileste masuri pentru paza, asigurarea si protejarea
patrimoniului ;
6. organizeaza potrivit reglementarilor in vigoare
activitatile de protectia muncii, paza securitatii
incendiilor si aparare civila;
7. numeste si elibereaza din functie, potrivit legii,
personalul din cadrul directiei;
8. stabileste raspunderea materiala pentru pagubele
rezultate din neindeplinirea obligatiilor ce revin
salariatilor directiei si ia masuri de recuperare
a acestora;
9. asigura legatura cu sindicatele si reprezentantii
salariatilor;
10. indeplineste obligatiile prevazute de lege in
calitate de ordonator tertiar de credite;
11. aplica sanctiunile prevazute de lege pentru personalul
DDFSS;
12. aproba programarea si efectuarea concediilor de
odihna pentru personalul din subordine; pentru directorul
executiv concediul se aproba de ministru sau, dupa
caz, de secretarul de stat coordonator;
13. organizeaza potrivit reglementarilor in vigoare
activitatea de audit public intern: aproba planul
anual de audit public intern, aproba bilantul contabil
si contul de executie bugetara dupa certificarea de
catre auditorul intern;
14. in calitate de presedinte al comisiei de aplicare
a Decretului – Lege nr.118 /1990 republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare si in aplicarea
Legii nr.189/2000, organizeaza activitatea comisiei
si urmareste aplicarea intocmai a prevederilor legale;
15. urmareste modul in care se realizeaza activitatea
comisiei de reconstituire a vechimii in munca;
16. potrivit prevederilor Ordonantei de Guvern nr.129/2000
republicata si a Hotararii de Guvern nr.522/2003 pentru
aprobarea Normelor de aplicare a ordonantei, este
presedintele comisiei pentru autorizarea furnizorilor
de formare profesionala si indeplineste atributiile
prevazute de lege pentru indeplinirea acestei functii;
asigura secretariatul tehnic al comisiei precum si
spatiul necesar desfasurarii acestei activitati;
17. premiaza sau sanctioneaza personalul Directiei
pentru dialog, familie si solidaritate sociala cu
consultarea directorilor executivi adjuncti si a sefilor
de compartimente ;
18. indeplineste si alte atributii stabilite de Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sau prefectul
judetului, sau cele ce revin din aplicarea actelor
normative.
Art.10 - Colegiul de conducere al
directiei - organ consultativ al directorului general
al DDFSS, se compune din 5:
Ø director executiv - presedinte;
Ø directorii executivi adjuncti;
Ø responsabili ai principalelor compartimente
ale directiei sau reprezentanti ai salariatilor dupa
caz.
Componenta nominala a colegiului se aproba de directorul
executiv al DDFSS.
Colegiul isi desfasoara activitatea in baza regulamentului
propriu.
Art.11 - Colegiul de conducere al
directiei se intruneste lunar sau de cate ori este
nevoie sub conducerea directorului executiv si isi
desfasoara activitatea in prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor sai.
Adopta recomandari prin votul deschis a cel putin
jumatate plus unul din numarul membrilor prezenti,
iar recomandarile se pot concretiza cu acordul directorului
general, prin decizii sau se pot aduce direct la cunostinta
celor interesati.
Art.12 - Colegiul de conducere al
directiei are in principal urmatoarele atributii :
Ø analizeaza activitatea profesionala pe ansamblul
directiei sau pe compartimente de munca si
recomanda adoptarea de masuri prin a caror aplicare
sa se asigure o utilizare mai buna a personalului,
care sa duca la obtinerea de rezultate concrete;
Ø prezinta propuneri pentru imbunatatirea organizarii
activitatii si conditiilor de munca ale salariatilor;
Ø analizeaza proiectul regulamentului intern
al directiei;
Ø analizeaza propunerile de dezvoltare a unor
activitati;
Ø analizeaza si propune masuri privind pregatirea
si perfectionarea profesionala a salariatilor;
Ø propune masuri pentru organizarea de consultari,
dezbateri si alte actiuni in vederea insusirii de
catre salariati a unor metode si tehnici eficiente
de lucru;
Ø analizeaza modul de realizare a actiunilor
sociale pe ansamblul directiei;
Ø dezbate concluziile rezultate in urma controalelor
efectuate de corpul de control al ministerului si
controlul financiar de gestiune sau de alte organe
si propune masuri de inlaturare a neajunsurilor constatate
si de imbunatatirea activitatii;
Art.13 – Director executiv
adjunct economic - conduce activitatile compartimentelor
coordonate si reprezinta directia in raporturile cu
alte institutii publice locale si organizatii, pe
baza delegarilor de competenta dispuse de directorul
executiv. Este numit, conform legii, de ministrul
muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art.14 - Director executiv adjunct
economic are in principal urmatoarele atributii:
1. este inlocuitorul de drept al directorului general
in lipsa acestuia;
2. raspunde de intocmirea proiectului de buget de
venituri si cheltuieli pentru anul urmator, pe care-l
prezinta ordonatorului de credite care il inainteaza
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
3. acorda viza de control financiar preventiv propriu
pentru fondurile alocate de Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei pentru activitatea proprie; asigura
ca documentele prezentate la viza sa fie inscrise
in Registrul proiectelor de operatiuni prevazute a
fi prezentate la viza de control financiar preventiv
propriu;
4. poate acorda imputernicire cu aprobarea directorului
executiv, unei alte persoane, in vederea exercitarii
controlului financiar preventiv propriu;
5. raspunde pentru legalitatea si regularitatea incadrarii
in limitele bugetare aprobate asupra operatiunilor
pentru care s-a dat viza de control financiar preventiv
propriu;
6. asigura si verifica fundamentarea lunara a creditelor
solicitate catre ordonatorul principal pentru activitatea
curenta, investitii si prestatii de alocatii sociale;
7. urmareste asigurarea unei executii bugetare corespunzatoare
in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
8. stabileste masuri pentru buna gestionare si integritate
a patrimoniului directiei, initiaza actiuni de efectuare
a inventarierii patrimoniului si asigura instruirea
personalului desemnat pentru efectuarea acestora;
9. organizeaza tinerea la zi a evidentei contabile
pentru activitatea proprie;
10. asigura buna desfasurare si in securitate a activitatilor
financiar contabile si administrative ce decurg din
prevederile Ordonantei de Guvern nr.129/2000, republicata
si a Hotararii de Guvern nr.522/2003 pentru aprobarea
Normelor de aplicare a ordonantei;
11. stabileste modalitati corecte de exploatare si
intretinere eficienta a tehnicii de calcul din dotare,
ia masurile necesare pentru includerea tuturor compartimentelor
directiei in sistemul de prelucrare automata a datelor,
prin corelare cu strategia de informatizare a Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
12. mentine legatura cu serviciul de informatica din
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
pentru organizarea activitatilor pe plan judetan cu
strategia pe termen lung de informatizare a ministerului;
13. urmareste testarea si exploatarea produselor program
realizate de serviciul de informatica din Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
14. asigura întocmirea statului de functii al
personalului în concordanta cu structura organizatorica
a directiei, îl prezinta directorului executiv
si îl înainteaza ministerului pentru aprobare;
15. intocmeste programul de pregatire si perfectionare
profesionala a personalului directiei si-l supune
aprobarii conducatorului institutiei, ia masuri pentru
realizarea acestui program;
16. asigura resursele financiare si materiale necesare
pentru desfasurarea activitatii de paza, protectia
muncii, PSI, aparare civila;
17. coordoneaza, indruma si sprijina activitatea de
administrare si gospodarire a patrimoniului directiei;
18. raspunde de intocmirea tuturor situatiilor privind
finantarea institutiei;
19. intocmeste aprecierile profesionale pentru personalul
subordonat si propune calificativele corespunzatoare;
20. raspunde de situatiile statistice întocmite
la nivel de institutie;
21. face parte din comisia de examinare la concursurile
organizate în cadrul directiei;
22. întocmeste monitorizarea cheltuielilor de
personal, pe care o transmite la Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei;
23. intocmeste si aproba, dupa caz, fisele posturilor
si graficele de plecare in concediu ale salariatilor
din subordine;
24. organizeaza gestionarea si distribuirea biletelor
de odihna;
25. coordoneaza activitatea de investitii si achizitii,
precum si activitatea referitoare la reparatiile curente
si capitale;
26. indeplineste alte atributii stabilite de directorul
executiv.
Art. 15 - Director executiv adjunct
de asistenta sociala - conduce activitatile compartimentelor
coordonate si reprezinta directia in raporturile cu
alte institutii publice locale si organizatii, pe
baza delegarilor de competenta dispuse de directorul
executiv. Este numit, conform legii, de ministrul
muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 16 - Director executiv adjunct
de asistenta sociala are in principal urmatoarele
atributii:
1. coordoneaza activitatea de asistenta sociala si
familie din cadrul directiei;
2. urmareste aplicarea prevederilor actelor normative
privind acordarea drepturilor la prestatii si servicii
de asistenta sociala;
3. administreaza si gestioneaza fondurile alocate
pentru plata drepturilor de asistenta sociala;
4. verifica modul cum sunt utilizate creditele bugetare
si se preocupa de eliminarea debitelor create;
5. participa la elaborarea proiectului de strategie
privind dezvoltarea asistentei sociale in plan teritorial
si asigura sprijin persoanelor aflate în dificultate;
6. indruma si coordoneaza realizarea de studii, evaluari
si sinteze privind aplicarea Legii nr.416/2001 privind
venitul minim garantat, cu modificarile si completarile
ulterioare si a Legii nr.116/2002 privind prevenirea
si combaterea marginalizarii sociale;
7. întocmeste si înainteaza directorului
executiv pentru apobare documentatia privind deschiderea/sistarea/încetarea
dreptului la prestatiile si serviciile de asistenta
sociala, reglementate de lege;
8. avizeaza documentatia pentru deschiderea dreptului
la prestatii si plata drepturilor de asistenta sociala;
9. intocmeste fisele de post si aprecierile profesionale
pentru personalul din compartimentele care ii sunt
subordonate si propune calificativele corespunzatoare;
10. raspunde de situatiile statistice întocmite
la nivel de institutie;
11. organizeaza si coordoneaza activitatea din domeniul
asistentei sociale si familiei - prestatii, servicii
sociale, coordonare si monitorizare institutii ;
12. coordoneaza si urmareste realizarea unor programe
si servicii sociale in colaborare cu serviciile administratiei
publice locale, cu organizatiile neguvernamentale,
alti reprezentanti ai societatii civile, pentru solutionarea
unor situatii de risc social din teritoriu;
13. asigura indrumare metodologica privind activitatea
institutiilor specializate care realizeaza servicii
de asistenta sociala, finantate de la bugetul de stat
si de la bugetele locale stabilind prioritati si solutii
de interventie in teritoriu, monitorizand activitatea
si colaborarea cu diverse institutii (Prefectura,
primarii, cantine de ajutor social, ONG-uri);
14. indeplineste si alte sarcini dispuse de conducerea
directiei.
Art. 17 - Coordonatorii activitatilor
desfasurate de compartimentele prevazute in structura
directiei, au in principal urmatoarele atributii:
1. raspund de realizarea de calitate si la termenele
stabilite a lucrarilor repartizate compartimentelor
pe care le coordoneaza;
2. realizeaza efectiv o parte din lucrarile repartizate
compartimentului;
3. prezinta si sustine la seful ierarhic lucrarile
si corespondenta elaborate in cadrul compartimentului;
raspund pentru activitatea desfasurata de compartimentul
pe care il coordoneaza;
4. realizeaza si alte sarcini primite pe linie ierarhica
| sus |
Capitolul V
Atributiile compartimentelor din structura
organizatorica a DDFSS
1. Compartimente subordonate directorului
Art.18 - Atributiile compartimentului
dialog social legislatie, salarizare, conflicte si
contracte colective de munca sunt in principal :
Ø indruma si sprijina aplicarea unitara a prevederilor
din legislatia muncii, solidaritatii sociale si familiei,
in unitatile din sectorul public potrivit competentei
ce rezulta din actele normative in vigoare.
Ø la solicitarea factorilor interesati, sprijina
si acorda asistenta de specialitate la negocierea
Contractelor colective de munca,
Ø urmareste daca Contractele colective de munca
au fost incheiate, modificate, suspendate sau inceteaza
in conditiile legii ;
Ø opereaza la zi actele necesare privind inregistrarea,
incheierea, modificarea si incetarea Contractelor
colective de munca;
Ø indeplineste atributiile legale ce-i revin
pentru solutionarea conflictelor de interese (inclusiv
tinerea la zi si transmiterea la Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei in forma convenita
a acestora);
Ø indeplineste lucrari de pregatire a comisiilor
de arbitraj si mediere luand legatura cu organizatiile
sindicale si patronale locale, transmitand propunerile
respective Directiei legislatia muncii din Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
Ø transmite trimestrial situatia grevelor declansate
in judete sau in municipiul Bucuresti;
Ø constata si sanctioneaza in baza imputernicirii
ministrului muncii solidaritatii si familiei contraventiile
prevazute de art.5 din Legea nr. 130/1996 si art.
88 din Legea nr. 168/1999;
Ø participa la activitatea comisiei de reconstituire
a vechimii in munca si a comisiei de stabilire a drepturilor
reglementate prin Legea nr. 189/2000;
Ø organizeaza actiuni de instruire cu factorii
interesati pentru cunoasterea si insusirea dispozitiilor
legale din domeniul legislatiei muncii si protectiei
sociale;
Ø solutioneaza in termenul legal in conformitate
cu reglementarile în vigoare, scrisorile primite
de la salariati, cetateni, unitati sau cele transmise
de minister si acorda relatii de specialitate publicului
in domeniul aplicarii legislatiei muncii;
Ø indeplineste atributiile de oficiu juridic
pentru directie precum si prin delegare pentru minister;
Ø redacteaza actiunile in care directia are
calitate procesuala de reclamant;
Ø redacteaza in conformitate cu prevederile
codului de procedura civila intampinarile in care
directia are calitate procesuala de parat (calitate
procesuala pasiva);
Ø organizeaza intalniri cu personalul de specialitate
al agentilor economici pentru prelucrarea noilor reglementari
din domeniul salarizarii;
Ø acorda asistenta de specialitate in domeniul
salarizarii si la solicitarea institutiilor publice
si a persoanelor fizice angajate in sectorul bugetar;
Ø analizeaza aspecte reiesite din corespondenta
cu persoanele fizice din diferite unitati bugetare,
referitor la modul de aplicare a reglementarilor in
domeniul salarizarii si ia masuri de respectare a
prevederilor legale in domeniul salarizarii;
Ø asigura colectarea si prelucrarea informatiilor
cu privire la salarizarea personalului din sectorul
bugetar si elaboreaza materiale documentare cu privire
la aceste probleme;
Ø asigura impreuna cu serviciile descentralizate
ale Ministerului Finantelor Publice modul de aplicare
a salarizarii la regiile autonome si propune masurile
ce se impun pentru asigurarea unei corelari cat mai
bune intre nivelul salariilor si rezultatele obtinute
in activitate;
Ø asigura colectarea si prelucrarea informatiilor
cu privire la salarizarea personalului din regiile
autonome si societatile comerciale si elaboreaza materiale
documentare cu privire la aceste probleme;
Ø asigura asistenta de specialitate in domeniul
salarizarii, la solicitatea persoanelor fizice angajate
la societati comerciale, companii nationale si regii
autonome;
Ø analizeaza aspectele reiesite din scrisorile
adresate directiei de salariatii din diferite sectoare
de activitate cu privire la modul de aplicare a reglementarilor
din domeniul salarizarii si ia masuri de eliminare
a unor aplicari gresite.
Ø participa in cadrul organismelor cu structura
bilaterala, ca mediatori abilitati, cu ocazia negocierii
drepturilor salariale, ce se acorda prin contractele
colective de munca la nivel de unitate;
Ø acorda asistenta de specialitate la cererea
partenerilor sociali in procesul negocierilor salariale
la nivel de unitati economice;
Ø acorda asistenta de specialitate partenerilor
sociali in cazul unor conflicte de munca pe probleme
de salarizare.
Ø organizeaza activitatea de aplicare, indrumare
si consultanta in domeniul legislatiei muncii si salarizarii
la societati comerciale si institutii publice din
judet;
Ø organizeaza activitatile specifice directiei
de acordare a asistentei si consultantei de specialitate
persoanelor juridice si fizice , de prevenire si conciliere
a conflictelor de munca si de solutionare conform
legii, informand Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei asupra modului de solutionare;
Ø intocmeste situatii lunare, trimestriale
sau de cate ori este nevoie, solicitate de catre Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei pe domeniul
sau de activitate;
Ø intocmeste Regulamentul de Organizare si
Functionare dupa regulamentul cadru primit de la Directia
Management Resurse Umane si-l inainteaza spre aprobare
directorului executiv al directiei;
Ø solutioneaza contestatiile la procesele verbale
de control întocmite de organele de control
ale directiilor pentru dialog, familie si solidaritate
sociala teritoriale, pentru sumele care, potrivit
legii, sunt de competenta DDFSS;
Ø alte atributii stabilite pe linie ierarhica;
Art.19 – Atributiile compartimentului
de Audit public intern
Auditul intern din cadrul Directiei pentru dialog,
familie si solidaritate sociala este o activitate
in directa subordonare a directorului executiv.
Activitatea de audit public intern consta in efectuarea
permanenta de verificari, inspectii si analize
ale sistemului propriu de control financiar preventiv
in scopul evaluarii obiective a masurii in care acesta
asigura indeplinirea obiectivelor directiei si utilizarea
resurselor in mod economic, eficace si eficient, pentru
a raporta conducerii constatarile facute, slabiciunile
identificate si masurile propuse de ameliorare a performantelor
directiei.
Activitatea de audit public intern se exercita in
baza “Normelor metodologice privind organizarea
si functionarea activitatii de audit public intern
in cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei, precum si la nivelul institutiilor/ unitatilor
subordonate sau aflate sub autoritatea ministerului”,
avizate de Ministerul Finantelor Publice sub nr. 671761/2000
si nr.411463/2001 si aprobate prin ordin al ministrului.
Alte activitati desfasurate de catre compartimentul
de audit public intern din cadrul unitatilor subordonate
sunt urmatoarele:
1. Auditorul intern are menirea de a oferi conducerii
institutiei publice o protectie si o consiliere constructiva
raspunzand nevoilor (cerintelor) conducerii; vizeaza
pertinenta si eficacitatea sistemului de control intern
din cadrul institutiei publice, precum si calitatea
executarii/indeplinirii atributiilor de serviciu.
2. Auditul intern se exercita asupra tuturor activitatilor
desfasurate de directie ;
3. Compartimentul de audit public intern trebuie sa
exercite, fara a se limita la acestea, urmatoarele
atributii :
a) certificarea trimestriala si anuala, insotita de
un raport de audit a bilantului contabil si a contului
de executie bugetara ale Directiei pentru dialog,
familie si solidaritate sociala, prin verificarea
legalitatii , realitatii si exactitatii evidentelor
contabile si ale actelor financiare si de gestiune;
certificarea se face inaintea aprobarii de catre conducatorul
Directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala
in cauza a bilantului contabil si a contului de executie
bugetara;
b) examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii
operatiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii
defectuoase si fraudelor, si pe aceste baze, propunerea
de masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor
si sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
c) supravegherea regularitatii sistemelor de fundamentare
a deciziei, planificare, programare, organizare, coordonare,
urmarire si control al indeplinirii deciziilor;
d) evaluarea economicitatii, eficacitatii si eficientei
cu care sistemele de conducere si de executie existente
in cadrul institutiei publice ori la nivelul unui
program/proiect finantat din fonduri publice care
utilizeaza resurse financiare, umane si materiale
pentru indeplinirea obiectivelor si obtinerea rezultatelor
stabilite;
e) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere
si control, precum si a riscurilor asociate unor astfel
de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operatiuni
si propunerea de masuri pentru corectarea acestora
si pentru diminuarea riscurilor, dupa caz.
4. Proiectele de buget intocmite de ordonatorii de
credite vor fi insotite de referate de opinie intocmite
de compartimentele de audit care vor contine evaluari
si aprecieri cel putin cu privire la:
Ø dimensionarea veniturilor bugetare (riscul
nerealizarii veniturilor);
Ø dimensionarea si fundamentarea cheltuielilor
bugetare;
Ø fundamentarea investitiilor si achizitiilor
publice, etc. .
5. Planul de audit public intern poate suferi modificari
pe parcursul derularii lui, in principal, datorita:
Ø identificarii unor obiective, activitati,
operatiuni, a caror auditare apare ca avand o valoare
semnificativa importanta;
Ø modificarilor legislative sau organizatorice
importante;
Ministerul Finantelor Publice care indruma metodologic
activitatea de audit public intern din toate institutiile
publice, poate stabili anumite tematici generale de
control, derivate din necesitatile proprii de analiza,
evaluare si diagnosticare a activitatii institutiilor
publice.
6. De asemenea, compartimentul de audit public intern
are sarcina de a intocmi si transmite lucrarile solicitate
de catre Directia Audit public intern si Control din
cadrul ministerului.
Art 20 - Atributiile Compartimentului
Relatii cu publicul:
1. raporteaza lunar Compartimentului presa si informatii
publice din minister activitatea in domeniul relatiilor
cu mass-media a DDFSS ;
2. stabileste si pastreaza comunicarea cu reprezentantii
mass-media locala (presa scrisa si electronica) utilizeaza
aceste relatii pentru a putea fi la curent cu cerintele,
preocuparile, pozitia acesteia, precum si pentru a
cunoaste modul in care presa percepe politica, programul
si activitatile DDFSS ;
3. monitorizeaza si informeaza zilnic conducerea DDFSS
cu privire la articolele aparute in mass-media locala
despre activitatea directiei, prin revista presei.
Dupa realizarea revistei presei, se va transmite Compartimentului
presa si informatii publice din minister, prin fax,
pentru a fi prezentata ministrului ;
4. redacteaza si monitorizeaza comunicatele de presa,
declaratiile si discursurile directorului executiv,
informatiile destinate mass-media;
5. urmareste solutionarea si redactarea in termen
a raspunsurilor la petitii, le expediaza si se ocupa
de clasarea si arhivarea lor;
6. indeplineste atributiile ce revin din prevederile
prevazute de Ordonanta Guvernului nr.27/2002, privind
reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor,
cu modificarile si completarile ulterioare;
7. indeplineste atributiile ce revin din prevederile
prevazute de Legea nr.544/2001 privind liberul acces
la informatiile de interes public.
Art.21 - Compartimentul informatica
are urmatoarele atributii:
1. dezvolta programe si aplicatii de interes local
pentru sau împreuna cu personalul specializat
din celelalte compartimente ale directiei;
2. asigura utilizarea sistemelor informatice si a
standardelor de exploatare stabilite de serviciul
de informatica din minister;
3. asigura întretinerea si actualizarea bazelor
de date;
4. asigura testarea si exploatarea produselor program
realizate de serviciul de informatica din Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, produse
de nivel national;
5. realizeaza, la solicitarea directorului executiv
al directiei sau a altor factori de decizie, studii
si statistici;
6. asigura administrarea retelei de calculatoare a
directiei, unde este cazul;
7. elaboreaza analize privind necesarul de echipamente
si programe pentru compartimentele Directiei pentru
dialog, familie si solidaritate sociala;
8. asigura pentru personalul din cadrul directiei,
instruirea privind echipamentele de calcul;
9. asigura in limita resurselor disponibile întretinerea
tehnica a calculatoarelor din dotare;
10. raspunde oricaror solicitari venite din partea
conducerii directiei privind alte activitati care
utilizeaza tehnologiile informatiei;
11. mentine legatura permanenta cu serviciul de informatica
din Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
pentru armonizarea activitatilor de pe plan judetean
cu strategia pe termen lung de informatizare a ministerului;
12. întretine relatii de colaborare cu compartimentele
similare din celelalte judete si cu firme de specialitate.
2. Compartimentele subordonate directorului
executiv adjunct economic
Art.22 - Compartimentul resurse umane
are urmatoarele atributii:
1. efectueaza toata gama de lucrari de evidenta si
miscarea personalului din directie;
2. efectueaza activitati de selectie, incadrare, promovare
a personalului;
3. intocmeste, completeaza si gestioneaza carnetele
de munca pentru salariatii directiei;
4. intocmeste dosarele de pensionare ale salariatilor
directiei;
5. verifica pe baza condicilor de prezenta intocmirea
fiselor de pontaj a personalului, tine evidenta concediilor
medicale, a concediilor de odihna, a concediilor fara
plata aprobate si a absentelor nemotivate;
6. elaboreaza si propune reguli de acces in incinta,
in zilele de lucru, precum si in cele in care, potrivit
legii nu se lucreaza;
7. tine evidenta deciziilor emise si aprobate de director;
8. aplica reglementarile in vigoare privind structura
organizatorica, statele de functii si de personal
ale personalului din directie;
9. asigura necesarul de personal pe functii si specialitati
pentru personalul din directie;
10. solicita si pastreaza dosarele functionarilor
publici, din cadrul directiei ;
11. organizeaza concurs pentru ocuparea posturilor
vacante ;
12. asigura formarea profesionala continua fie prin
dezvoltarea competentelor profesionale deja dobândite,
fie prin dobândirea de noi competente.
13. alte atributii specifice stabilite pe linie ierarhica
.
Art.23 - Compartimentul financiar
- contabil are in principal urmatoarele atributii:
1. asigura buna organizare si desfasurare a activitatii
financiar-contabile a directiei, in conformitate cu
dispozitiile legale;
2. asigura efectuarea achizitiilor si derularea investitiilor
institutiei;
3. elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli al
directiei, urmarind executia si mentinerea echilibrului
financiar, furnizand in orice moment, informatiile
necesare privind patrimoniul si executia bugetului
de venituri si cheltuieli;
4. organizeaza si exercita controlul financiar propriu
sub forma controlului preventiv in conformitate cu
legislatia in vigoare, pentru fondurile alocate de
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
privind utilizarea acestora conform legii, pentru
activitatea proprie;
5. organizeaza si efectueaza inventarierea patrimoniului
in conformitate cu prevederile legale;
6. intocmeste si transmite la Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, spre aprobare, propuneri de plan
privind lista lucrarilor de investitii, constructii-montaj,
reparatii capitale la mijloacele fixe si obiectele
de inventar, asigura si urmareste finantarea si decontarea
acestora in limita valorilor aprobate si a prevederilor
bugetare;
7. urmareste si inregistreza miscarea mijloacelor
fixe si a obiectelor de inventar cat si casarea acestora;
8. bugetele locale, precum si intocmirea lunara a
conturilor de executie si trimestrial solicita alimentarea
cu credite a actiunilor de asistenta sociala din bugetul
de stat si bilanturile contabile;
9. asigura si verifica fundamentarea lunara a creditelor
solicitate catre ordonatorul principal pentru activitatea
curenta, investitii, prestari de alocatii sociale;
10. organizeaza tinerea la zi a evidentei contabile
pentru activitatea proprie, fond stimulente si in
domeniul de asistenta sociala;
11. solicita ordonatorului principal, creditele lunare
pentru activitatea curenta, investitii, si prestatii
de alocatii sociale.
3. Compartimentele subordonate directorului
executiv adjunct de asistenta sociala
Art 24 - Atributiile Compartimentului
monitorizare prestatii si servicii sociale:
1. colaboreaza la elaborarea planului judetean si
respectiv al municipiului Bucuresti pentru dezvoltarea
strategiilor locale de interventie în sprijinul
persoanelor aflate în dificultate, inclusiv
la elaborarea si actualizarea planului judetean de
combatere a excluziunii sociale ;
2. realizeaza studii, evaluari si sinteze privind
aplicarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim
garantat si a Legii nr.116/2002 privind prevenirea
si combaterea marginalizarii sociale;
3. colecteaza informatii din domeniul asistentei sociale
si evalueaza la nivel teritorial, impactul politicilor
sociale asupra categoriilor defavorizate ale populatiei;
4. prelucreaza datele din domeniul asistentei sociale
la nivelul judetului si le transmite periodic Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei pentru urmarirea
indicatorilor sociali;
5. acorda, la cerere, asistenta de specialitate institutiilor
de asistenta sociala din unitatile administrativ-teritoriale;
6. colaboreaza cu primariile si organizatiile nonguvernamentale
în solutionarea unor cazuri sociale deosebite,
precum si pentru initierea si dezvoltarea de programe
de servicii sociale pentru grupuri si persoane defavorizate;
7. participa la grupuri de lucru cu reprezentantii
organelor administratiei publice locale ;
8. acrediteaza furnizorii de servicii sociale, inclusiv
personalul specializat care acorda servicii sociale
potrivit legislatiei în vigoare;
9. participa la implementarea programelor cu finantare
externa sau interna derulate de Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, precum si la derularea
de programe pilot, inclusiv la cele privind informatizarea
sistemului de monitorizare si plata a unor drepturi
sociale;
10. evalueaza si controleaza calitatea serviciilor
sociale realizate de catre : institutiile de asistenta
sociala, organizatiile neguvernamentale în cadrul
programelor derulate, toti furnizorii de servicii
sociale;
11. întocmeste rapoarte de evaluare si note
de oportunitate cu privire la serviciile sociale asigurate
de catre organizatiile neguvernamentale;
12. controleaza respectarea standardelor de calitate
privind serviciile sociale;
13. organizeaza si asigura prin reateaua de formatori,
formarea profesionala a personalului implicat în
activitatile de asistenta sociala;
14. participa la comisiile de mediere privind serviciile
sociale si alte drepturi de asistenta sociala si securitate
familiala .
Art 25 - Atributiile Compartimentului
finantare asistenta sociala
1. aplica prevederile actelor normative privind acordarea
drepturilor la prestatii de asistenta sociala, precum
si metodologia stabilita în acest domeniu;
2. identifica familiile si persoanele singure aflate
în dificultate prin evaluarea situatiei socio-economice
a acestora pe baza de ancheta sociala; propune, în
conditiile legii, masuri de asistenta sociala pentru
prevenirea/diminuarea consecintelor unor evenimente
considerate drept riscuri sociale;
3. organizeaza primirea si înregistrarea cererilor
privind acordarea dreptului la prestatii de asistenta
sociala, verifica documentele justificative prezentate
de catre solicitanti;
4. analizeaza documentatia pentru deschiderea dreptului
la prestatii de asistenta sociala, în care scop
verifica:
Ø îndeplinirea conditiilor pentru acordarea
dreptului;
Ø existenta actelor doveditoare privind componenta
familiei;
Ø stabilirea datei de începere a platilor,
modificarea sau sistarea dreptului;
5. întocmeste si înainteaza directorului
executiv pentru apobare documentatia privind deschiderea/sistarea/încetarea
dreptului la prestatiile reglementate de lege;
6. organizeaza si urmareste plata drepturilor de asistenta
sociala, se preocupa de asigurarea fondurilor necesare,
în care scop :
Ø întocmeste executia bugetara privind
creditele bugetare, fundamenteaza necesarul de credite
pe subcapitole de chetuieli, pe care îl transmite
pâna cel târziu în data de 10 a
lunii pentru luna urmatoare la Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei;
Ø organizeaza tinerea la zi a evidentei contabile
privind plata drepturilor la prestatii de asistenta
sociala potrivit reglementarilor legale în vigoare;
Ø urmareste platile din extrasele de cont;
Ø întocmeste lunar balanta de verificare
a conturilor sintetice si analitice;
Ø întocmeste, trimestrial, darea de seama
contabila si o transmite Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei;
7. organizeaza arhiva si pastreaza dosarele titularilor
de prestatii de asistenta sociala si prestatii familiale
inclusiv arhiva financiara; asigura accesul la arhiva
activa în vederea solutionarii problemelor cetatenilor;
8. raspunde în scris si verbal la solicitarile
beneficiarilor de prestatii cu privire la plata unor
drepturi restante sau sistarea platii, prin consultarea
informatiilor din baza de date si din dosarul personal;
9. exercita controlul financiar preventiv pentru documentele
contabile elaborate;
10. analizeaza modul de desfasurare a platii drepturilor
de asistenta sociala împreuna cu reprezentantii
Companiei Nationale “Posta Româna “si
reordonanteaza plata mandatelor postale returnate
de oficiile postale;
11. verifica lunar documentele financiar-contabile
prezentate de asociatiile si fundatiile care beneficiaza
de subventii de la bugetul de stat si fundamenteaza
nivelul subventiei pentru perioada urmatoare si modul
de utilizare a fondurilor repartizate cu acesta destinatie;
12. efectueaza anchete sociale în legatura cu
acordarea unor prestatii familiilor sau persoanelor
care au în întretinere copii si propune,
dupa caz, comisiei judetene pentru protectia copilului,
masuri în interesul superior al copiilor;
13. colaboreaza cu autoritatile administratiei publice
locale pentru prevenirea si, dupa caz, recuperarea
debitelor cu titlu de prestatii de asistenta sociala;
14. colaboreaza cu autoritatile administratiei publice
locale pentru finantarea unor constructii, reparatii,
amenajari si modernizari a institutiilor de asistenta
sociala;
15. urmareste si avizeaza decontarea lucrarilor finantate
potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.118/1999
aprobata prin Legea nr.366/2001;
16. prezinta organelor de control abilitate documentele
de evidenta contabila întocmite, precum si situatii
centralizatoare solicitate de acestea;
17. participa la comisiile de mediere privind serviciile
sociale si alte drepturi de asistenta sociala si securitate
familiala .
Art 26 - Atributiile Compartimentului
monitorizare programe pentru familie:
1. participa la aplicarea în teritoriu a strategiei
si a programelor în domeniul îngrijirii
si consilierii victimelor violentei în familie,
transmise de Directia de politici pentru familie din
cadrul ministerului;
2. asigura îndrumarea metodologica, coordoneaza
si controleaza activitatea institutiilor de asistenta
sociala care asigura protectie, gazduire, îngrijire
si consiliere membrilor de familie si victimelor violentei
în familie, în teritoriu;
3. asigura îndrumarea metodologica, coordoneaza
si controleaza activitatea altor institutii de asistenta
sociala din domeniul violentei în familie din
teritoriu;
4. colaboreaza cu administratia publica locala si
alte institutii la implementarea programelor de planificare
si educatie familiala;
5. aplica în teritoriu programe cu finantare
internationala din domeniul de activitate, inclusiv
cele privind informatizarea sistemului de monitorizare
a alocatiilor si indemnizatiilor familiale;
6. elaboreaza materiale si statistici din domeniul
politicilor privind familia solicitate de Directia
politici pentru familie din cadrul ministerului;
7. participa în comisii a caror activitate priveste
initierea si implementarea de programe teritoriale
în domeniul politicilor familiale;
8. participa la grupuri de lucru cu reprezentantii
organelor administratiei publice locale, precum si
cu parteneri sociali si reprezentanti ai societatii
civile pe probleme din domeniul politicilor familiale;
9. colecteaza informatii din domeniul politicilor
familiale, evalueaza la nivel teritorial, impactul
politicilor familiale asupra populatiei;
10. organizeaza si asigura prin reateaua de formatori,
formarea profesionala a personalului implicat în
activitatile privind politicile familiale;
11. prelucreaza datele din domeniul politicilor familiale
la nivelul judetului ;
12. participa la comisiile de mediere privind securitatea
familiala ;
13. întocmeste rapoarte de evaluare si note
de oportunitate cu privire la serviciile sociale de
consiliere familiala asigurate de catre organizatiile
neguvernamentale;
14. acorda, la cerere, asistenta de specialitate privind
politicile familiale, institutiilor de asistenta sociala
din unitatile administrativ-teritoriale, precum si
tuturor formelor organizate ale societatii civile
care se adreseaza directiei.
| sus |
Capitolul VI
Dispozitii finale
Art.27 – Toti salariatii din
Directia pentru dialog, familie si solidaritate sociala
au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure realizarea la timp si de calitate a
tuturor sarcinilor specifice stabilite de conducerea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
b) sa respecte si sa aplice intocmai procedurile legale
in vigoare;
c) sa manifeste solicitudine fata de institutiile,
agentii economici si persoanele cu care colaboreaza,
precum si fata de salariatii acestora.
Art.28 – In caz de accidente
sau incidente la locul de munca in conformitate cu
prevederile Legii nr.90/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si normele metodologice de aplicare,
se va actiona:
a) toate accidentele survenite in timpul serviciului,
mai ales cele cu consecinte grave, vor fi declarate
imediat organului de drept. Aceleasi reguli vor fi
respectate si in cazul accidentelor survenite pe traseul
domiciliu - loc de munca si invers;
b) accidentul care a produs invaliditate, accidentul
mortal, precum si accidentul colectiv, vor fi comunicate
de indata la cabinetul ministrului sau inlocuitorului
de drept, Inspectiei muncii, Inspectoratelor teritoriale
de munca, precum si organelor de urmarire penala competente,
potrivit legii.
Art.29 – Pe baza prezentului
regulament directorul executiv avizeaza in colegiul
directiei propriul regulament de organizare si functionare;
Art.30 – Prevederile prezentului
regulament se completeaza cu alte atributii si dispozitii
legale ce privesc organizarea, functionarea si atributiile
Directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala.
Art.31 – In baza prevederilor
regulamentului de organizare si functionare se vor
intocmi fisele de post corespunzatoare.
Art.32 – Personalul Directiei
pentru dialog, familie si solidaritate sociala, indiferent
de functia pe care o ocupa, este obligat sa cunoasca
si sa respecte prevederile prezentului regulament.
Art.33 – Prezentul regulament
de organizare si functionare este aprobat in baza
art.26 din Hotararea Guvernului Romaniei nr.737/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, prin Ordinul nr.680/2003
al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.